צַהֲלִי וָרֹנִּי, יוֹשֶׁבֶת צִיּוֹן כִּי-גָדוֹל בְּקִרְבֵּךְ, קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל

המרכז הקהילתי איחוד שיבת ציון
Bookmark and Share
הודעות

שיעורים היום :
  • נושא: תלמוד-דף יומי בימי: ראשון בשעה: 07:30 מיקום: במרכז הקהילתי מיועד ל: גברים
  • נושא: תלמוד בבא מציעא בימי: ראשון בשעה: 10:30 מיקום: במרכז הקהילתי מיועד ל: למבוגרים[גימלאים
  • נושא: תלמוד-מסכת קידושין בימי: ראשון בשעה: 18:00 מיקום: במרכז הקהילתי מיועד ל: למתחילים
  • נושא: משניות ממסכת ברכות בימי: ראשון בשעה: 20:00 מיקום: במרכז הקהילתי מיועד ל:
  • נושא: הלכות שבת בימי: ראשון בשעה: בין מנחה לערבית מיקום: במרכז הקהילתי מיועד ל: גברים

זמני תפילה לשבוע בתאריכים
18/11 - 25/11

אמצע השבוע ימים א-ה

שחרית מניין א : 06:00

שחרית מניין ב : 7:00

מינחה : 16:31

ערבית : 16:51

שבת פרשת : ויצא

הדלקת נרות : 16:15

מנחה ערב שבת : 16:25

שחרית : 09:15

מנחה גדולה : 12:15

ערבית מוצ"ש : 17:16


האתר מוקדש לעילוי נשמת:
ת.נ.צ.ב.ה.

מעוניין להקדיש את האתר לעילוי נשמת קרוביך? צור קשר
(ח"י ש"ח לחודש)


יוארצייט
קישורים

על פרשת: שמות

עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו

"ואלה שמות בנ"י הבאים מצרימה" בני ישראל יורדים כשמות, כבודדים, כשבטים אך עדיין לא כעם. התהליך אשר  אמורים בני ישראל לעבור הוא איחוד, לכידות ,נשיאה בעול איש עם רעהו זיכוך בכור ההיתוך שבמצרים והפיכה לעם. עם ה' "ממלכת כוהנים וגוי קדוש" עם כל ההשלכות, החובות והזכויות. לכאורה, אפשר לשאול מדוע לא ליצור את עם ישראל בארצו ולמנוע ממנו את צער הגלות והשעבוד הגדול אשר עברו במצרים ?

 ידוע שהקב"ה אינו מקפח שכרה של אף בריה וגם בנדון דנן , הקב"ה מבטיח לאברהם אבינו את ארץ כנען היא ארץ ישראל, אך תולה זאת בזמן, "וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה" הסיבה : " כִּי לֹא שָׁלֵם עֲוֹן הָאֱמֹרִי עַד הֵנָּה" בפשט הדברים ראויים האמרי ומי שהם מייצגים להמשיך וליישב את ארץ ישראל עוד פרק זמן מסוים עד שתסתיים זכותם, בינתיים יהיו בני ישראל בארץ לא להם.

אך מסתבר שיש סיבה נוספת לכך שאת תהליכי האיחוד, הריפוי והבניין שלו עושה עם ישראל בנכר. על- פי הנצי"ב (בהעמק דבר דברים כ"ז, ה') "ואצרך" נתתי לך צורה מיוחדת...לתקן הברית שהוא האמונה לכל עם, שיהיו משליכים אמונת אלילים ולהאמין בה' אחד ועל זה כתיב "והיית לאב המון גויים"... ולא הגיעו לתכלית זה העניין הנעלה רק על ידי גלות ופזור".                                                            עיקר המלאכה מתחילה במקום שהוא ערש העבודה הזרה וממילא כתוצאה מכך גם המקום שבו באה לידי ביטוי ההשתעבדות בבני האדם והפגיעה בצלם אנוש.האנושות כבר לא תהיה כשהייתה לאחר שיושפעו ויופרו מכל אשר יוקרן עליהם. הגיעה השלב השעה והעת שבה האנושות תחל בתהליך של הכרת הבורא ואת מעלותיו וזכויותיו של כל נברא ונברא שמות פרק ד (כב) "וְאָמַרְתָּ אֶל פַּרְעֹה כֹּה אָמַר ה' בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל" כולם הם בניו של הקב"ה אך עם ישראל הוא בנו בכורו אשר ייצגו ויפיץ את אורו.

לאומות העולם וביחוד למנהיגיהם לא קל לוותר על דרך חיים אשר אינה דורשת ממך מאומה ולכן השנאה כה גדולה לכל מה שעם ה' מייצגים ומגלים לרבים. "ויאמר (פרעה) אֶל עַמּוֹ הִנֵּה עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ: הָבָה נִתְחַכְּמָה לוֹ פֶּן יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם בָּנוּ וְעָלָה מִן הָאָרֶץ: (שמות פרק א, ט). האמת והבשורה שעם ישראל מבקש להפיץ גדולה וחזקה מן האמת שלי אומר פרעה ומבקש להתחכם עם בני ישראל, ומתוך כך גם עם עמו שלו. כך "התחכמו" עם ישראל רבים משונאינו במהלך ההיסטוריה סחפו והטעו את נתיניהם לשנוא את מה שמייצג עם ה'.

הסיבה, חוקת התורה, שנקבעה  על ידי נותנה העליון, הבלתי נראה, מגבילה השתעבדות אדם באדם, מתעבת עריצות והשפלת אדם ומעניקה זכויות לעני ,לעובד ולנכרי . תחת חופתה, של חוקה זאת, פועלת חברה ,שבה כל יחיד זוכה ומזכה את זולתו, כשווה לו כנברא בצלם, והוא עטור בכתר של בן חורין. החרות האישית, של אדם בישראל, נכרכת בחרות הלאומית ויסוד שתיהן, ביציאת מצרים, מעשה בריאתו של עם ישראל.                                                                                                                        

יסוד היסודות ושורש זכויות האדם וחירותו, הוא לידע כי ה', שברא את האדם בצלמו,  חלק לו מחירותו וזיכהו בזכויות יסוד. על הפסוק "נעשה אדם בצלמנו " ( בראשית א',כ"ו ), מסביר ר' מאיר שמחה הכהן מדווינסק: "הצלם האלוקי הוא הבחירה החופשית בלי טבע מכריח, רק מרצון ושכל חפשי הבחירה החפשית היא מצמצום האלוקות שה' יתברך מניח מקום לברואיו לעשות כפי שיבחרו ושלל ממפעיליהם הגזרה וההחלטה בפרטיות". סגולת החרות ,הטבועה באדם מישראל, מסייעתו "ללכת בדרכיו" ומעניקה לו ,את היכולת למלא את ייעודו, בעולמו של הקב"ה. בהעדרה, אין האדם, אלא חפץ נטול יעוד וחסר תכלית , אסור בכבלי גורל ומקרה, ונמנע ממנו למלא את יעודו ולהיות שותפו של היוצר ביצירה. בכניעתו של האדם לאלוקיו, מושגת החרות האמיתית, ויראת השמים משחררתו מפחדים אחרים  ומגבירה את חופשיותו וחרותו. וחרות זו היא ,בלשונו של הראי"ה קוק : "אותה הרוח הנשאר שבאדם וכן העם בכלל מתרומם על ידה להיות נאמן לעצמיות הפנימית שלו. משא"כ בבעל הרוח של העבדות שלעולם אין תוכן חייו והרגשתו מאירים בתכונותיו הנפשית העצמית". וכשם שה' זוכר את בריתו עם האבות, כך חייב ישראל, לזכור את כל הטובות שגמלו ה'. על זכירת יציאת מצרים, מצווים בכל יום, מאחר ויש בה מוסר השכל לאדם בישראל, ביחסיו לעלובי החברה ,ומעין הוראה לעשיית מעשים של הטבה וחנינה כגון: אהבת הגר, יחס אוהד ומתחשב לעבד והטיית חסד לנזקקים.ומאחר ויציאת מצרים היא כניסה למהות חדשה שטבע החרות סימנה, על כל אחד ואחד מאיתנו לברר האם השעבוד לא הפך להיות חלק משגרת יומו וחייו, ו"מצרים" עדיין שוכנת בקרבו. האם איננו משועבדים ומשעבדים עצמנו לתחלואי החברה קניינים גשמיים, אגואיזם ותענוגות. מבזבזים את מיטב זמנינו ומרצנו לטובת שעבודים חברתיים תרבותיים אשר נכרים לנו.  הפתרון כאז כן עתה, כשם שעם ישראל יצא להפיץ את בשורת האל ומתוך כך גם התחסן, כך גם דינו של היחיד, כאשר יהפוך ממושפע למשפיע ממילא לא יושפע. כידוע, עיקר השפעתו של אדם היא בהיותו חמוש באהבת ה', יראת הי, מידות טובות ובאהבת האדם באשר הוא אדם. יזכנו הקב"ה ונזכה להיות מן המשפיעים ולא מן המושפעים והמשועבדים.    

                                                                              


הרב גולן נאוי

כיצד היא הגאולה?

 

                                              כיצד היא הגאולה?

 כבר מיד לאחר הפניה הראשונה של משה לפרעה, בדבר גאולתם של ישראל, מתחילות בעיות וכישלונות:" ויצו פרעה ביום ההוא את הנוגשים בעם ואת שוטריו לאמר: לא תוסיפון לתת תבן לעם ללבון הלבנים,, הם ילכו וקוששו להם תבן ואת מתכונת הלבנים...לא תגרעו ממנו...תכבד העבודה על האנשים...ויוכו שוטרי בני ישראל", כעסים מרים מופנים אל משה ואהרון, כגורמים הישירים והבלעדיים של הכבדת העול:"ויפגעו את משה ואת אהרון...ויאמרו אליהם, יראה ה' עליכם וישפוט אשר הבאשתם את רחינו בעיני פרעה ובעיני עבדיו לתת חרב בידם להרגנו". אף משה בעצמו מגלה סימני יאוש וקושי:"וישב משה אל ה' ויאמר, ה' למה הרעותה לעם הזה למה זה שלחתני ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה והצל לא הצלת את עמך". האם כזהו תהליך גאולה?! ומה גם שבמכת חשך, אחוז גבוה מעם ישראל מת,'וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים'-אחד מחמש מאות,למ"ד, הזו היא גאולה?!!

 הגמרא במס' סנהדרין, כשמתארת לנו את סימני הגאולה, מביאה היא רשימה ארוכה של קשיים, צרות ,דרדור בתחומים רבים,פרוק והרס ומבחני אמונה קשים וכסיכום אומר עולא ושאר אמוראים:" ייתי ולא אחמיניה",כלומר: ידוע וברור להם כי תהליך הגאולה עמוס בקשיים ותעתועים רבים. הרי מקצת מדברי התנאים על תקופתינו:" אמר רבי יוחנן, דור שבן דוד בא בו, ת"ח מתמעטין והשאר עיניהם כלות ביגון ואנחה וצרות רבות וגזרות קשות מתחדשות, עד שהראשונה פקודה ,שניה ממהרת לבא. אמר רבי יהודה...בית הועד יהיה לזנות והגליל יחרב והגבלן ישתומם ואנשי גבול יסובבו מעיר לעיר ולא יחוננו...והאמת נעדרת...נערים ילבינו פני זקנים וזקנים יעמדו לפני נערים ובת קמה באמה וכלה בחמותה ופני הדור כפני הכלב ואין הבן מתבייש מאביו...העזות תרבה...סר מרע משתולל" ועוד כהנה, 'והרי החדשות מקול ישראל ' מוכרות לנו גם מעל דפי העיתונות בשנים האחרונות,כמעט דבר יום ביומו,אחד לאחד וכסיכום אומרת הגמרא:" אם ראית דור שצרות באות עליו כנהר,חכה לו"!.

ובזוהר פרשת שמות דף ז: "רבי שמעון זקף ידוי ובכה ואמר: ווי מאן דיזדמן בההוא זמנא, וזכאה חולקיה מאן דיזדמן וישתכח בההוא זמנא... וכמה עקתין על עקתין לישראל...ועל ההוא זמנא כתיב (זכריה י"ג) וצרפתים כצרוף את הכסף ובחנתים כבחון את הזהב וגו', לבתר דאינון עקתין מתערי על ישראל וכל עמין ומלכיהון יתייעטון כחדא עלייהו ומתערי כמה גזירין בישין כלהו סלקי בעיטא חדא עלייהו וייתון עקתא על עקתא, בתרייתא משכחן קמייתא..."

המהר"ל, בחידושי אגדות לסנהדרין,צ"ז: מבאר מדוע כך הוא תהליך הגאולה: 'קודם שיבא המשיח, ראוי שיהיה נמצא הפסד גמור, כיון שיהיה הויה חדשה ויהיה כמו עולם חדש, שקודם זה הגיעו ישראל עד עפר ועתה ירום קרנם וינשאו עד שמי שמים' ומבאר הוא בפרוט אחד לאחד את סימני הגאולה  דלעיל:" עיניהם כלות ביגון"-שתמיד יום יום מצפה להרווחה ולא תבא לו הרווחה, שמאריך בצרתו...הפסד יהיה בעולם לבני אדם וכן אפילו במילי דשמיא וזה שאמר:" בית הועד יהיה לזנות, כי כולם הולכים מהפך להפך דהינו שהדבר הטוב יהיה לרע וכן כולם...האמת מצד עצמו מסתלק מן העולם עד שאין האמת נמצא...בדור שבן דוד בא שלא יהיה סדר בעולם...לא יהיה סדר הדור כלל וכן שאר הדברים כולם יהיה בהם שינוי הסדר ודבר זה הפסד גמור..." עיין שם עוד בדברי נבואה אלו ותמצא קצת מרגוע לנפש וחיזוק לעצמותיך,לאור מה שעינינו רואות בדורות האחרונים.

הגר"א ב'אבן שלמה', י'א,ה, מסביר אף הוא את תהליך הגאולה בגרף שכזה:"הגאולה מכונה בשם בוקר:" אתה בקר וגם לילה", וכן מכונה בשם לידה:"כי חלה גם ילדה ציון...", וכמו שקודם שמתחיל להאיר היום, הוא מחשיך ביותר, וכן ההרה, כשמתקדבת הלדה כואבת יותר מכל ימי הריונה, כשיושבת על המשבר, כן קודם הגאולה יכבד הגלות יותר מכל הגלות". ובזוהר, ברא',קל"ט:"מקבוץ גלויות עד תחיית המתים, כמה צרות כמה מלחמות יתעוררו על 'שונאי ישראל'" ועיין בזוהר שם,וב 'חסד לאברהם' ,ראשון,יז.

"מקובלים אנו שמרידה רוחנית תהיה בארץ ישראל ובישראל, בפרק שהתחלת תחיית האומה תתעורר לבא. השלווה הנפשית...תקטין את הנשמה ויבאו ימים אשר תאמר: 'אין בהם חפץ', השאיפה לאידיאלים נישאים וקדושים תחדל וממילא ירד הרוח וישקע, עד אשר יבא סער ויהפך מהפכה ויראה אז בעליל, כי חוסן ישראל הוא בקודש עולמים, באור ה' ובתורתו...וזאת הנטייה כשתיולד תדרוך בזעם ותחולל סופות והם הם חבלי משיח אשר יבסמו את העולם כולו ע"י מכאוביהם".('אורות',עמ',פ'ד).

ובשמות רבא,א: "ועלה מן הארץ": כל זמן שישראל בירידה התחתונה הם עולים, ראה מה כתיב: ועלה מן הארץ, אמר דוד (תהלים מד): כי שחה לעפר נפשנו דבקה לארץ בטננו, אותה שעה (שם /תהלים מ"ד/) קומה עזרתה לנו ופדנו למען חסדך.נמצאנו למדים,כי אדרבא,הירידה הקשה,סימני הבלבול, הקשיים והיסורים,הם הם סימניה המובהקים של הגאולה!!!.

 

 


הרב יגאל זורבבלי

פינת ההלכה פלפול לפרשת: שמות

מאת מורינו ורבנו: הרב בן ציון נשר

"ויאמר מי שמך לאיש שר ושפט עלינו הלהרגני אתה אמר כאשר הרגת את המצרי...".

ופירש"י: "מי שמך לאיש – והרי עודך נער". ורבנו בחיי כתב: "מי שמך לאיש ואתה עודך נער ותרצה להיות איש, ומכאן למדנו שלא היה למשה י"ג שנה, שהרי בן י"ג שנה נקרא איש". ומצאנו מדרשים חלוקים בן כמה היה משה באותה שעה, עיין "שמות רבה" פרשה א' כ"ז: "בן עשרים שנה היה משה באותה שעה, ויש אומרים בן ארבעים", ובפסקה ל': "ר' יהודה אומר בן כ' שנה היה משה באותה שעה, אמרו לו עדיין אין אתה ראוי להיות שר ושופט עלינו, לפי שבן ארבעים שנה לבינה" ובפרשה ה' ב': "אמר רב חמא, בן י"ב שנה נתלש משה רבינו מבית אביו".

ונראה דהנה בשו"ע חו"מ סי' ז' ס"ג נפסק: "יש אומרים שאינו ראוי לדון אלא מבן י"ח ומעלה..., ויש אומרים דמבן י"ג ומעלה כשר...". ומשמע דהא דפחות מי"ג שאינו ראוי לדון הוא משום שאינו איש, והיינו דוקא בישראל דנקטינן בן שלש עשרה למצוות, שאז נעשה איש כדילפינן משמעון ולוי, כדפירש הר"ב במשנה באבות פ"ה מכ"א, (ועיין בפירש"י שם שני פירושים). אולם הרא"ש בשו"ת כלל ט"ז סי' א', כתב שהוא מכלל שיעורין הלכה למשה מסיני.

(ועיין תוס' בסנהדרין ס"ט א' ד"ה בידוע, דמשמע דפליגי על הרא"ש. ועיין "דעת זקנים" עה"ת פר' מקץ מ"ג י"ז, "ויעש האיש כאשר אמר יוסף", ואמרו חז"ל כי האיש הוא מנשה, ולפי החשבון היה אז בן תשע שנים, וקשיא למה שפירש רש"י באבות ש"איש" הוא בן י"ג כדילפינן משמעון ולוי). וכתב בשו"ת "חתם סופר" יו"ד סי' קפ"ד וסי' שי"ז, על פי דברי הרמב"ם בהל' מלכים פ"ט ה"י, שלבני נח לא נאמרו שיעורים, א"כ זמן הגדלות בבני נח לחיוב במצות הוא משיבואו לכלל דעת.

ולפי זה טענת דתן ואבירם על משה היא, מי שמך לאיש שר ושופט "עלינו", בשלמא על המצרי אתה יכול להיות שופט לפי שאף שלא הגעת לבן י"ג ואינך "איש", הרי כלפי הגוי אתה גדול משום שאתה בר דעת, ולבני נח חשוב אתה ל"גדול", ואתה יכול לדון אותו ולהיות לו לשופט, אולם עלינו שאנו מבני ישראל אין אתה יכול להיות שופט, כי מי שמך ל"איש" ועדיין לא באת לכלל י"ג שנה.

ויתכן לומר עוד, ע"פ מה שנסתפק בספר "אורח לחיים" סי' ל"ג, אם מהני "קבלו עלייהו" בפחות מבן י"ג, כמו שמועיל לפעמים שבעלי הדין מקבלים עליהם דיין פסול שידון להם, וקבלה זו מחייבת אותם לעשות כאשר יפסוק. ולכן טוענים הם "מי שמך... עלינו", לו נניח שאתה יכול להיות שופט בהסכמת בעלי הדין למרות שאינך עדיין "איש", אולם אנחנו לא קבלנו אותך "עלינו", וא"כ אין אתה יכול להיות שופט "עלינו".

ולפי אותן דעות במדרש שהיה כבר בגיל שיכול לדון לכו"ע, (עיין "פתחי תשובה" חו"מ סי' ז' סק"ד, שהביא בשם "משכנות יעקב" סי' ה', שהביא ראיה לדעה הראשונה שצריך להיות בן י"ח, ועכ"פ אין למנות לדיין קבוע פחות מבן כ' שנה. ומשו"ת "שבות יעקב" ח"א סי' ק"מ, שהעלה שלדון ביחידי ראוי להחמיר עד ארבעים שנה, עיי"ש. ומשמות רבה ראיה להנך דעות). יתכן לומר כי טענת דתן ואבירם היתה, דהנה במס' סנהדרין נ"ז ב' שנינו, שבן נח נהרג בעד אחד ובדיין אחד. אולם בישראל צריך בית דין ועדים, ולכן הם אומרים למשה בשלמא את המצרי הרגת ונעשית לו "שופט", כי הוא מצרי ונהרג בעד אחד ובדיין אחד, אולם "עלינו" שאנו בני ישראל, מי שמך לאיש שר ושופט שתוכל לדון אותנו ביחיד.